Verdens beste tapere

Det er mye snakk om karaktersetting i skolen om dagen. Som vanlig er jeg ingen ekspert på emnet, så jeg skal ikke komme med så bastante meninger om når det er hensiktsmessig å begynne med karakterer. Men noe skal jeg ta meg den frihet å mene noe om. Nemlig rangering av barn. Konkurranse. I noen land er det å vinne det eneste som betyr noe. I Norge derimot er vi mer opptatt av å ikke tape. Om noen vinner eller ikke er ikke så nøye, så lenge ingen taper. For det er ikke noe gøy å tape. Dakar små barna blir så lei seg 😦 Jeg har allverdens forståelse for at folk ikke ønsker å gjøre små barn lei seg. Men det å unngå konkurranser av frykt for tapere er å gjøre barna en enorm bjørnetjeneste. I livet er tap helt uungåelig. Vi kan ikke unngå det. Vi må lære å mestre det. De mest suksessrike menneskene på jord er ofte også de som har opplevd mest motgang. “I have not failed. I’ve just found 10,000 ways that won’t work.” Som Edison så fint sa det. Han var en god taper. Og dermed endte han som en sann vinner til slutt. Hvis vi ikke lærer å tape, kommer vi aldri til å oppnå noen ting. Kommer aldri til å klare noe nytt. Ingen klarer noen ting på første forsøk. Ingen er heller verdensmester i alt, dermed er det viktig å lære seg å sette pris på andres evner, der man selv er talentløs.
Hvis vi lærer barna våre gode strategier for å takle motgang, tror jeg vi kommer til å oppnå store ting i generasjonene som kommer. Jeg skal i alle fall gjøre mitt for at mine barn blir verdens beste tapere.

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

