Han, hun, hin, hen, hæ?

“Du må ikke tåle så inderlig vel den urett som ikke rammer deg selv”. Med dette i bakhodet, klarer jeg ikke annet enn å støtte fullt opp om transepersoner sitt ønske om å slippe å bli stemplet som noe de ikke føler de er. Hvis det generer noen å bli kalt mann, kvinne, han eller hun, så kan jeg mer enn gjerne omtale dem som noe annet. Hvis en mann ønsker å leve som kvinne, er det helt greit for meg. Folk må gjerne leve som hester også for alt jeg bryr meg. Det hele bare føyer seg inn i rekken av ting jeg ikke forstår meg på. Den rekken er lang.
Dessuten er jeg lei av å måtte skrive “han/hun” eller “vedkomne” eller annet surr for å unngå fornærmelser, så rent språklig hadde “hin” vært et stort skritt i riktig retning.

Men det får meg til undres. Hvorfor er det egentlig så kjipt å identifisere seg med “feil” kjønn? Hvordan er det å være en kvinne fanget i en mannskropp? Eller omvendt? Hvordan kjennes det å være en kvinne egentlig? Det burde jo jeg vite, ettersom jeg er en. Men jeg vet sannelig ikke hva det vil si å kjenne seg som kvinne. For meg er begrepene kvinne og mann rent fysiske betegnelser. Har du to x-kromosomer er du kvinne, liksom. Dermed er jeg kvinne. For meg er ikke kjønn noe jeg kan bytte. Det gir ingen mening overhodet.
Det som forundrer meg mest i hele det her, er at jeg burde på en måte være en av de som har lyst til å bytte kjønn. Jeg har alltid har vært en gutte-jente. Helt fra jeg var liten har jeg foretrukket å leke med gutter. Selv om jeg nesten aldri gjorde det, selvsagt. Man leker jo ikke på tvers av kjønn. Selv ikke i likestilte Norge. Transformers, He-Man og Inspector Gadget var TV-favorittene mine. Fikk jeg noengang noen Transformers-leker? Selvsagt ikke. Men alikevel så følte jeg aldri at det å være “guttete” gjorde meg til en gutt. Hvorfor ikke? Er det fordi ingen noen sinne har problematisert det at jeg liker gutte-ting? Er det fordi jeg er heterofil? Er det fordi jeg rett og slett mangler kjønnsidentitet? Er det meg det er noe feil med?
Selv om jeg på den ene siden støtter opp om transepersoner sine ønsker, er det likevel et eller annet som ikke stemmer. Det å legge til rette for at folk bytter kjønn virker som å behandle et symptom, uten å ta for seg den underliggende sykdommen. Litt som å prøve å bekjempe rasisme ved å la alle med mørk hud operere seg slik at de ser hvite ut. Har alle “rett” til å være den rasen de ønsker? Det blir litt feil. Problemet nå er vel ikke at transepersoner føler det krenkende å måtte ha papirer med “feil” kjønn på. Problemet er vel at det er såpass lite sosialt akseptabelt å være en feminin mann/maskulin kvinne at folk i det hele tatt føler de må bytte kjønn. Jeg ønsker meg et samfunn der transepersoner kunne ha det som meg; at de fornøyd kunne leve med den kroppen de har, selv om de ikke er typiske representanter for sitt kjønn. Et samfunn der menn kan gå med kjoler og sminke og være så feminine de bare klarer, uten at de dermed føler det problematisk å kalle seg menn. Og at kvinner… kan gå med bukse… og ..ha topplederstillinger… og likevel føle seg som kvinner… hmmm der har vi jommen kommet langt allerede. BH-brenning har gitt resultater, dere. Kanskje det vi trenger er en god runde slips- og buksebrennende manns-aktivister? Kom igjen!
Det hadde vært en kul avslutning på denne posten. Men jeg kan jo ikke slutte der. For selv om vi kvinner har oppnådd mye de siste årene er det likevel kvinner som ønsker å bytte kjønn. Forstå det den som kan. Men tilbake til tittelen. Selv om vi ikke forstår oss på de som ønsker å bytte kjønn, burde vi ikke likevel kunne støtte “hin”-begrepet? Akkurat som med homofilt ekteskap, vil det ikke skade oss i det minste, men vil gjøre livet lettere for andre. Det må jo være bra.

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

