Undrende ateist

Folkeopplysningen på NRK har skapt furore. Som kverulant realist fryder jeg meg og klarer ikke motstå fristelsen til å kommentere på et av innleggene som har kommet i Aftenposten. «Gi keiseren hva keiserens er, og Gud hva Guds er!» sier Gunn Hild Lem. Hun anklager ateister for å blande seg inn i et domene de ikke hører hjemme i. Det spirituelle og filosofiske domenet. Gunn Hild, som så mange andre, mener tydeligvis at vi ateister tror vi “vet alt”, at vi ikke undrer oss over noen ting. At vi måler kjærlighet og savn med geiger-teller og MR-scan. Hun siterer Camus “Hvis jeg var et tre blant trærne eller et dyr blant dyrene, ville jeg ikke krevd mening.” Så setter hun dermed likhetstegn mellom dyr, trær og ateister. Hæ? Jeg tror ikke mange ateister føler seg særlig truffet. Selv om de deler mange bokstaver, er det en vesensforskjell mellom AUTIST og ATEIST.

Selvfølgelig leter ateister også etter mening. Selvfølgelig er også vi opptatte av filosofiske spørsmål. I større grad, vil jeg si, enn “spirituelle” mennesker. Det er faktisk vi som IKKE har svarene. Ateister undrer seg over alle uløste mysterier mellom himmel og jord og gleder oss enormt over muligheten til å utforske, for å prøve å finne svar. Aldri før har det vært så gode muligheter for utvide vår kunnskap. Vi søker utover i universet. Vi søker innover i våre celler og atomer. Vi vil ikke kaste bort et sekund! Det er så mange spennende teorier å utforske!

Er det noen som begrenser søken etter mening, så er det religiøse og spirituelle. Istedenfor å prøve å finne svar, dikter de opp historier de liker, og forkynner dem som sannhet. Slutt å undre deg, sier de, for vi har svaret; det er fint og silkemykt med rosa blomster på. Bare lukk øynene, skru av hjernen og tyll deg inn.

Og hvorfor ikke? Trenger man på død og liv tenke så fryktelig mye? Er det så nøye om man tror på ting som ikke er sanne? Nei, egentlig ikke. Men du kan ikke nekte å bruke hodet, og samtidig kreve respekt for ditt intellekt. Å velge å tro på noe som beviselig er feil, når du har sett bevisene, er ikke intelligent. Ikke alle som tror på homeopati er dumme, men det å tro på homeopati er dumt. Det er ikke til å komme utenom.

Hvis jeg får en “uhelbredelig” sykdom, kommer jeg såvisst ikke til å gi opp. Jeg kommer til å prøve så mange former for behandling jeg bare får tak i. Men jeg vil ikke kaste bort tid og energi på ting som beviselig ikke fungerer. Jeg vil mye heller bruke krefter på å prøve ut nye og lovende behandlingsmetoder og medisiner. Hva om leger inngikk samarbeid med de som driver medisinsk forskning, heller enn håndspåleggere? Kanskje de uprøvde behandlingene har uønskede bivirkninger, men jeg for min del tar gjerne den sjansen. I verste fall har jeg da hjulpet samfunnet ved å vise hvordan medisinen faktisk fungerer, slik at behandlingen kan forbedres i fremtiden.

Ateister og realister er drømmere og filosofer, har følelser til og med, akkurat som alle andre. Det som kjennetegner oss best er kanskje at vi er veldig opptatte av fremtiden, ikke fortiden. Ettersom vi kanskje bare har denne ene sjansen til å leve livet her på jord, vil vi utnytte den tiden maksimalt og lære mest mulig. Da blir vi fort irriterte over folk som på død og liv skal dra oss tilbake i oldtiden med gamle teorier vi forlengst har motbevist. Det er ikke mangel på følelser og undringsevne som gjør at vi er negative til alternativbransjen. Tvert imot. Det er nettop følelsene og undringsevnen vår som driver oss.

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

