Om miniskjørt og vinglass

Det har vært mye snakk i det siste om at kvinner må få gå så lettkledd de vil uten å måtte bekymre seg for voldtekt og trakassering. Menn må da klare å styre seg såpass. Jeg kunne ikke vært mer enig. I voldtektssaker er det ikke kvinnens påkledning det er noe i veien med, det er mannens manglende evne til å kontrollere seg. Det er deres kvinnesyn som er problemet.

Nordmenn klarer stort sett å beherske seg rundt lettkledde kvinner. Men de er fortsatt ikke helt til å stole på. Setter du et vinglass foran dem går de helt av skaftet! Skål! Drekka mer! Party on! Flertallet av nordmenn mener dermed at det er uakseptabelt å drikke foran barn. Barn skal ikke bli utsatt for så mye som synet av en flaske med alkoholholdig drikke. For drikking av alkohol er noen stygge greier som de voksne kun kan gjøre bak lukkede dører.

Er det virkelig alkoholen som er problemet? Er det ikke vår (noe manglende) alkohol-kultur vi bør jobbe med? Burde vi ikke klare å nyte et glass vin eller øl uten at det ender med can-can-dansing på bordet med høylytt sang etterfulgt av slåsskamper og oppkast? Akkurat som at miniskjørt ikke betyr ikke sex, betyr ikke alkohol fyll. Jeg har ikke noe imot hverken sex eller fyll bare så det er sagt. Men når jeg drikker vin til maten er det ikke for å bli dritings. Mannen min og jeg bruker flere dager på å drikke en flaske vin.

Jeg mener i fullt alvor at vi bør drikke foran barna. Drikke ansvarlig. Ta et glass vin eller øl til maten som sivilserte mennesker. Å skjerme barn for vin og øl av frykt for fyll, blir som å skjerme dem for kvinnelår av frykt for orgier og voldtekter. Det virker imot sin hensikt. Før eller siden kommer de til å støte borti både kvinnelår og whiskey. Jeg ønsker i alle fall at mine barn da skal vite å oppføre seg som folk.

Jeg har fått 2 barn med ganske kort mellomrom. Nå er det ikke lenge før jeg skal slutte å amme dattera mi. Da kan jeg endelig begynne å drikke øl og vin igjen. Etter 3.5 år uten alkohol gleder jeg meg til å kunne ta en øl til maten.

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

