Har du et problem? No worries! Da forbyr vi deg å ha det problemet :-) You’re welcome!

Jeg har 2 nydelige barn. En gutt og en jente. Er det noe jeg bekymrer meg over så er det deres fremtid. Når man begynner å tenke på det, er det så utrolig mange måter de kan ødelegge livene sine på. Spiseforstyrrelser for eksempel. Hva skal jeg gjøre om min datter får bulimi? Kanskje jeg skulle jobbe for at det ble forbudt å kaste opp med vilje? Da kunne jeg politi-anmeldt henne hvis det luktet spy på badet etter middagen. Hva tror dere? God ide?

Selv om noen skulle ønske det, kan ikke alle problemer løses ved forbud. Narkotika-misbruk er et annet eksempel. Hvis min sønn blir narkoman vil jeg at politiets ressurser skal gå til å ta de som selger ham jævelskapen. Jeg vil at terskelen for å søke hjelp skal være så lav som mulig. Jeg vil at han skal bli møtt med sympati og støtte. Ikke politi-etterfølgelse og straff. Mest av alt vil jeg at sjansen for at han overlever skal være så høy som mulig.

For hver narkoman du ser i gata, sitter det en fortvilet mor hjemme og gråter. Føler skyldfølelse og sinne. Det eneste hun vil er å se barnet sitt komme seg ut av narkotikamiljøet i live. For så altfor mange går dette ønsket aldri i oppfyllelse.

Hver narkoman er et menneske som ikke har det bra og som trenger hjelp. Jeg kjenner kun et tilfelle personlig. Faren hans tok selvmord da han var 11 år. Skjøt seg med hagle. Var det kriminelt av ham å ville ruse seg vekk fra hverdagen? Det som er kriminelt er å utnytte seg av slike mennesker, å tjene penger på å selge dem heroin. Politi- og rettsvesenet vårt burde brukes til å ta overgriperne, ikke ofrene.

Flere land, med Portugal i spissen, har begynt å dekriminalisere bruk av narkotika. Erfaringene er overveldende positive. De har ikke sett en økning i antall narkomane slik mange fryktet. I Portugal gikk HIV smitte ned (17% de første par årene). Antall overdose- og andre narkotika-relaterte dødsfall har blitt halvert. Antall narkomane i behandling har mer enn doblet.

Vår egen straffelovskommisjon, FNs World Drug Report og utallige andre respektable instanser anbefaler alle å dekriminalisere bruk av narkotika. Jeg synes vi skal lytte til disse ekspertenes råd. Norge er et verstingland når det kommer til narkotikarelaterte dødsfall per innbygger. Det er direkte uansvarlig å fortsette med dagens narkotikapolitikk.

Jeg er enig i at forbrytelser må straffes. Men forbrytelser bør kunne utredes fra Kardemommebyloven: ”Du skal ikke plage andre…” Selvplaging er et problem som ikke best løses ved forbud

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

