Hva betyr det å være kristen?

Utøya-tragedien ble utført i kristendommens navn. La oss snakke om kristendom anno 2011. Er du kristen? Hvis ja, hva mener du egentlig med det? Tror du på det som står i bibelen? Tror du at en jomfru for 2011 år siden ble gravid med den hellige ånd, fødte Guds enbårne sønn slik at han kunne fungere som blodsoffer så resten av oss kunne komme til himmelen? Eller synes du bare at Jesus sto for en medmenneskelighet vi alle burde etterstrebe, og at det må være mer mellom himmel og jord enn det vitenskapen kan vise oss?

Jeg kommer aldri til å tro en gravid kvinne som påstår at hun er jomfru og synes det er avskyelig å kreve blods-offer av noe slag. Dessuten skjønner jeg ikke helt logikken. Hvis Gud ville tilgi oss våre synder, kunne han ikke bare gjøre det? Hvorfor i alle dager måtte han drepe sønnen sin? Er dette et moralsk eksempel til etterfølgelse?

Jeg vet at de fleste kristne er helt enige med meg når de tenker seg om. Men likevel kaller de seg kristne. Hvis man kan være kristen uten å virkelig tro på noen ting i bibelen; hvis man kun bruker den til å hente ut sitater man liker; har begrepet kristendom lenger noen reel verdi? Hvis det å tro på et liv etter døden og at det finnes en Gud som skapte verden gjør en til kristen, så er alle muslimer kristne også.

Religion deler verden inn i oss og dem. ”Muslimene er ikke som oss. De tror på Muhammed som sikkert var skikkelig kjip, selv om jeg aldri har lest noe av det han sa, imens vi tror på Jesus.” Samtidig som flesteparten egentlig bare tror at det finnes en Gud, det er et liv etter døden og at man bør oppføre seg pent overfor andre. Tenk om disse menneskene som trenger en slik tro bare kunne kalt seg ”religiøse”. Det hadde vært mer ærlig, mer korrekt og dessuten senket høyden på muren mellom den kristne og den muslimske leir.

Advertisements
This entry was posted in Samfunn and tagged . Bookmark the permalink.

One Response to Hva betyr det å være kristen?

  1. Rune J says:

    Kristendommen har vel opp gjennom historien bidratt til et og annet fremskritt, men det er kanskje på tide å vurdere hva det bidrar med i dagens samfunn. Å holde igjen utviklingen er jo tilsynelatende hovedoppgaven til organisert religion i dag. Fra ungdomsdagene husker jeg kampen for å få kvinnelige prester og biskoper. Akkurat nå er det kanskje homofilt ekteskap som er det typiske eksemplet. For mange hundre år siden (1600-something så vidt jeg husker) ble Galileo Galilei (sp?) dømt av den katolske kirken fordi han våget å utfordre deres monopol på sannheten, og komme med den absurde påstanden at jorda ikke var universets suverene midtpunkt. Den særdeles progressive katolske kirken “frikjente” ham i 1993.

    Jepp, det var da. Nå er det 2011. Men det er den samme bibelen som brukes som den ultimate moralske rettesnora. Bare at moderne kristne er litt mer selektive når det gjelder hvilke deler av bibelen de hører på, og hva de later som ikke eksisterer. Snu det andre kinnet til? You bet! Greit å selge datteren din som slave? Uh, nei, det er.. eh.. en lignelse.

    Hele eventyret faller på sin egen urimelighet når man ser at en menneskekonstruert gud er en logisk umulighet.

    Is God willing to prevent evil, but not able? Then he is not omnipotent. Is he able, but not willing? Then he is malevolent. Is he both able and willing? Then whence cometh evil? Is he neither able nor willing? Then why call him God?

    – Epicurus [341–270 B.C.]

    I 2011 bør vi vurdere oss selv som såpass sosialt utviklet at vi har mer peiling enn primitive ørkenbønder fra lenge lenge siden. Bibelen er åpenbart skrevet av mennesker – en allvitende gud ville nok ha tatt med litt info om bakterier, elektrisitet, kanskje tatt med noen dyr på arken bortsett fra akkurat de som var tilgjengelig i området der de holdt til. Men det hørte vi ingenting om. De var mennesker, og de visste ikke alt om verden. Nå har vi vitenskapen som gir oss mange av svarene vi ikke hadde da. Den gir oss kunnskap og gjør i utgangspunktet ikke noe forsøk på å moralisere over fakta. Et mye bedre utgangspunkt å leve etter. 🙂

    Takk for denne muligheten til å rante litt, selv om den muligens hverken var velkommen eller ønsket. 🙂

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s